Activiteiten

De Oranjevereniging Scharnegoutum e.o. verzorgt een groot aantal festiviteiten / activiteiten in Scharnegoutum. Hieronder een greep uit deze activiteiten:

De Oranjevereniging verzorgt de jaarlijkste feestelijkheden op koninginnedag op 30 april. Overdag sport en spel, 's avonds muziek en dans.

Traditiegetrouw wordt ook elk jaar de dodenherdenking op 4 mei mede georganiseerd door de Oranjevereniging. Deze plechtige samenkomst bij het monument wordt alom gewaardeerd.

Vanzelfsprekend laat de Oranjevereniging zich niet onbetuigd bij andere voorkomende festiviteiten zoals het 'kleintje dorpsfeest' of het 'Midsimmernachtfeest'.

De echt grote klapper zijn de dorpsfeesten van Scharnegoutum. Tijdens dit tweejaarlijks terugkerende evenement wordt 4 dagen lang gefeest. Vele evenementen tijdens dit feest, waaronder de 'Zwettespelen', kennen een enthousiast onthaal. Avond aan avond treden in de grote feesttent gerenommeerde bands op. De optocht met praalwagens op woensdagavond en vrijdagavond staat tot in de verre omtrek bekend om zijn kwaliteit en omvang, en trekt duizenden toeschouwers, ook veel van buiten het dorp. Kortom: mooi versierde straten, een ludieke dorpsavond, een grote optocht met veel praalwagens, veel sport en spelen, aansprekende bands en een geweldige sfeer is de gouden formule voor een fantastisch dorpsfeest voor jong en oud.

Natuurlijk doet de Oranjevereniging ook zijn naam eer aan. Bij gebeurtenissen rond het koninklijk huis wordt direct actie ondernomen. Bij de geboorte van een nieuwe oranjetelg of een andere leuke gebeurtenis rond het koninklijk huis neemt de Oranjevereniging de touwtjes in handen en organiseert iets om deze heuglijke feiten te vieren met de dorpsgenoten. Ook bij minder leuke gebeurtenissen rond de koninklijke familie, bijvoorbeeld sterfgevallen, regelt de Oranjevereniging veel, bijvoorbeeld condoleance-registers.